Творча робота над текстом

Творча робота з текстом:

·       Ім'я героїв чи автора, назва твору або ключове слово теми зашифровані у (ребусі, акровірші, розсипанці, анаграмі, шараді тощо);
«Мозковий штурм» — учитель називає ключові слова, діти добирають асоціації за темою; проблемне запитання;

·       «Розмовна хвилинка»: учитель називає групу прикметників, учні — іменник, у результаті отримуємо тему уроку або назву твору;

·       деформований текст — тема твору або його назва;

·       дібрати власний заголовок (веселий, питальний, одним словом); дібрати до незрозумілих слів синоніми, антоніми;

·       до іменників дібрати прикметники з тексту;

·       знайти й прочитати споріднені слова;

·       поставити питання до тексту;

·       проаналізувати вчинки героїв;

·       добір до твору прислів'їв, загадок;

·       знайти й прочитати речення, які передають хвилювання, тривожність, радість, злість ;

·       поширити речення, додаючи по одному слову тощо; поєднати слова в речення; розділити рядочок на окремі слова (Дзвенитькоханамовачисто.);

·       швидко слово називай, йому риму додавай ( олівець-молодець, лисичка-сестричка, диня - господиня);

·       складання чистомовок, що безпосередньо стосуються твору (ма-ма-ма- наближається зима, іг-іг-іг-землю вкриє білий сніг, ки-ки-ки-діти гратимуть в сніжки…);

·       написати назву твору по вертикалі і продовжити кожну літеру реченням, яке стосується цього твору;

·       вибіркове читання (за малюнками, за запитаннями);

·       прочитати опис, міркування, розповідь;

·       знайти й прочитати влучні вирази, порівняння, спонукальні, питальні речення;

·       знайти слова й вислови, за допомогою яких можна скласти словесний малюнок;

·       «Скринька запитань»: 1-й ряд ставить запитання, 2-й — відповідає, 3-й — погоджується з відповіддю або виправляє;

·       скласти ланцюжок дієслів до твору, що допомагають переказу;

·       скласти план до прочитаного твору або правильно пронумерувати пункти поданого плану;

·       за планом прочитати текст, поділивши його на частини;

·       читання тексту зі скороченням (учні пропускають речення, без яких зміст залишиться зрозумілим);

·       відшукування частин тексту до малюнка; замінити одну з структурних частин (зачин, основну частину, кінцівку); інсценізувати уривок, який найбільше сподобався;

·       перенести дії твору в сучасне або минуле;

·       скласти рекламу до твору; лист героєві твору;


·       на основі теми твору скласти міркування. 


Розвиваючи у дітей навички передбачувати наступний елемент тексту, учням пропонуються такі вправи:

1. «Доповни речення» (Зимовий ранок був… морозним, холодним, темним. В осінньому лісі було…тихо, красиво, затишно). На своїх уроках намагаюсь чергувати індивідуальні і групові форми роботи, логічно поєднуючи відповідно до теми уроку.


2. Гра «Опорні слова».

Мета: розвивати вміння запам'ятовувати в тексті деталі сюжету, відтворювати їх в усних переказах. Учитель дає слова з недавно прочитаного твору. Наприклад: пшеничний колосок, зерно, млин, борошно, тісто, пиріжки. Діти мають назвати твір, про який ідеться, і переказати з використанням опорних слів.


3. Гра «Намалюємо мультфільм».

Мета: вчити визначати головні події, які вплітаються в основний сюжет твору, розрізняти головне та другорядне, розвивати вміння аналізувати та синтезувати. Діти діляться на групи, отримують завдання на картках, виконують його, обмінюються думками. Завдання.(1гр. Які малюнки можна намалювати до казки «Колобок», щоб діти, які її не читали, зрозуміли зміст? 2гр. Виберіть серед поданих ілюстрацій найменшу кількість, за якими можна відтворити зміст казки. 3гр. Виберіть з твору або придумайте підписи до ілюстрацій. У результаті виконання завдання має вийти мультфільм.)


4. Гра «З 'явився — зник».

Мета: вчити визначати взаємозв'язок між присутністю героїв у творах та змінами в сюжеті. Після ознайомлення з твором діти працюють у групах. Кожній групі пропонується завдання. (1гр. Уявити, що в центрі подій, які описуються у творі, опинився персонаж з іншого твору. Як розвиватимуться події? 2гр. Уявити, що один з героїв твору за наказом чарівника зник. Як розвиватимуться події далі? Виграє група, яка розповість найкращий варіант казки.

5. Гра «Приказка-казка».

Мета: вчити дітей розуміти прочитане, дивитися на події очима автора. На дошці записані прислів'я. Учитель читає твір і просить вибрати ті прислів'я, які відповідають основній думці твору.

6. Гра «Впіймай помилку»

Мета. Формувати в учнів уміння розуміти прочитане, стежити за читанням інших. Вчитель читає текст, навмисно змінюючи якісь слова. Учні уважно стежать за читанням учителя та текстом і, помітивши помилку, зупиняють його та виправляють.

7. Гра «Чарівна лотерея»

Для проведення гри клас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записані ключові слова з певного твору. Завдання: швидко прочитати слова, визначити назву твору та автора слів. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
Для завдань потрібно добирати такий матеріал, який би допоміг учневі усвідомити побудову та розвиток висловлювання.




Немає коментарів:

Дописати коментар