Зв’язне писемне мовлення

Формування зв’язного писемного мовлення школярів на уроках української мови.


1. Вставити потрібне слово.

а) Сяє … сонце (лагідне, веселе).

б) Катруся читає … книгу (цікаву, захоплюючу).

в) … берізка опустила свої віти (білокора, сумна).


2. Скласти речення з багатозначними словами.

Ключ, лисички, коса, лист, сонечко.


3. З' єднайте частини прислів'їв. Поясніть їх значення.

Книгу читай - що птах без крил.

Книгу почитаю - з добром дружити.

З книгою жити - розуму набирай.

Розум без книги - птахом політаю.


4. Скільки речень?

а) Настала весна подовшав день прилетіли птахи.

б) Сяяло сонечко налетів вітер насунулись хмари пішов дощ.


5. Незавершене речення. Учитель пропонує дітям закінчити речення, підібравши для цього найбільш відповідне слово або фразу. 

Наприклад: Усі учні в класі думають про… Навесні в лісі зазвичай… Дерево завжди має..


6. Розшифруйте прислів'я і поясніть його зміст.

Такий зомор, ощ жа зіро чутьска. (Такий мороз, що аж зорі скачуть).

- Який це мороз? Як сказати інакше?

Зиймови деьонк, як макорів сокно. (Зимовий деньок, як комарів носок).
- Чому так говорять?


7. Анаграми - назви предметів (іменники)

ОБОТИЧ ЕРЕВИКИЧ ЕКИШЧ ИЗМА

(Утворити нову групу із зайвим словом.Дібрати до нього ознаки.)


8. Анаграми - назви ознак предметів (прикметники)

МЕЙТИН ЛІЙСВИТ РЕДСЕНІЙ

(Назвати слова-антоніми)


9. Гра «Сніжний клубок» проводиться в швидкому темпі ланцюжком.

Учні поширюють дане речення, нарощуючи по одному слову.


10. Перетворення деформованих речень

Часто, холодні, йдуть, восени, дощі.


11. Гра «Де сховалась нісенітниця»

Діти слухають речення й визначають, чи може подібна подія бути насправді. (Улітку Миколко катався на ковзанах. Хлопчик поїхав до лісу на лижах, щоб зібрати суниць. Жабенятко розкрило парасольку, бо пішов дощ) .


Будь- яка творча робота дає можливість висловити власну думку.


Продовжуючи розвиток зв’язного писемного мовлення молодших школярів використовую різні творчі вправи для формування умінь написання творів.


1. Постав речення у такій послідовності, щоб вийшло зв’язне висловлювання. Добери заголовок.

Школярі ходили на екскурсію до лісу.

Гарно в лісі взимку!

Був теплий зимовий день.

Дерева одягнулися в сріблясті шати.


2. Доповни речення порівняннями:

На траві блищать росинки, мов…

Озеро вибликує на сонці, ніби…


3. Знайди в тексті мовленнєві помилки.

Незабаром літні канікули. Школярі будуть отдихати. Оленка з мамою поїде до бабушки в село. Дениско з дєдушкой буде на дачі. Всі разом ми знову зустрінемося першого сентября.


4. Текст-плутанка. Прочитай текст-плутанку. Перекажи його. Які правила гостинності ти знаєш?

стоГі

У таликНа либу стогі. анВо гоприщала хї маєч з рогомип. тарСийш траб кошаС сінпри із хукні найчик. таНалак амас лалина айч у шкича. наГар подгосиня ашан таНакла!


Виправ помилки: Дав вірну відповідь; вибачте мені ;відкривати очі; приймати участь; піднести квіти; терміново подзвонити; перевернув сторінку; на протязі тижня; зварити борща; відкривати двері …



Немає коментарів:

Дописати коментар